De kracht van een scherpe missie en visie: Hoe Cobouw zichzelf opnieuw uitvond

Duidelijke koers
Wat maakt een merk relevant, vandaag en op de langere termijn? En wat zorgt ervoor dat je merk blijft opvallen, ook in een veranderende wereld?
Cobouw bestaat al 170 jaar. In die tijd heeft de bouwsector enorme veranderingen doorgemaakt; denk aan technologische ontwikkelingen, aandacht voor onderwerpen als veiligheid, milieu en duurzaamheid en de veranderende wet- en regelgeving. Steeds is de redactionele focus aangepast aan deze veranderingen met als doel om relevant en consistent te blijven over de decennia heen.
Maar waar staat Cobouw nu voor als merk? En wat betekent dat voor de toekomst? Voor dat vraagstuk stond ik vijf jaar geleden als startende uitgever. Toen ik samen met het team besloot opnieuw de koers scherp te stellen en de inhoud van het merk opnieuw te formuleren. En wat een verschil heeft die herijking gemaakt! De missie, visie en merkbelofte hebben ons enorm geholpen om focus aan te brengen en weloverwogen keuzes te maken. Het biedt heldere handvatten in wat we wél, maar ook vooral wat we níet doen.
Van verslaglegging naar visiegedreven journalistiek
Cobouw is altijd verslaggever geweest van actualiteiten in de bouwsector. We informeerden de sector over het nieuws en gaven context. De bouwsector is de afgelopen decennia een steeds grotere rol gaan spelen in de grote maatschappelijke thema’s zoals woningbouw, verduurzaming en digitalisering. Er is een enorme veranderopgave die door de sector gerealiseerd moet worden. We kiezen in onze missie bewust voor het ‘in beweging brengen’ van de sector. Om echt beweging te realiseren moeten we méér doen dan verslaggeving. We moeten bewustwording creëren, motiveren, inspireren en kansen en risico’s in kaart brengen. Om dit allemaal te realiseren hebben we keuzes moeten maken. Keuzes die terugkomen in onze journalistieke koers; we voorzien niet alleen in actualiteit, maar ook in achtergrond, duiding, analyses en data.
Marketing draait om kiezen
De missie en visie vormen de basis voor alles wat we als merk doen. Zo zorgen we ervoor dat we blijvend ergens voor staan. We kiezen steeds bewust voor wat wel doen en ook wat we niet doen!
Wel: Focus op koplopers – We zetten bedrijven en mensen in de schijnwerpers die echte innovaties brengen. Zoals we doen met The Fixers, Podcast Doorzagen, Cobouw Café en de Cobouw Awards.
Wel: Investeren in betrouwbare, data-gedreven informatie – Door te investeren in onderzoek en ons te baseren op feiten die echt impact hebben op de sector. Zo werken we op de redactie met data- en onderzoeksredacteuren en marktanalisten en we hebben geïnvesteerd in een eigen datalake met openbare én eigen databronnen.
Niet: Clickbate publiceren en beunhazen exposen – Met name rondom ongevallen in de bouw ligt de focus niet op snelle berichtgeving en de schuldvraag. We hoeven niet de eerste te zijn, daar zijn andere (landelijke) nieuwssites beter in. Vóór we publiceren, zorgen we ervoor dat we experts hebben gesproken, alle feiten op een rijtje hebben en dossiers vaak langere tijd volgen om waardevolle inzichten te bieden en herhaling van fouten te helpen voorkomen.
Niet: Belonen van opportunisme en de luidste meningen overnemen. We laten ons niet leiden door de hardste roepers of degene die de status quo willen behouden. We geven aandacht aan rolmodellen en experts die de sector vooruithelpen. We besteden structureel aandacht aan diversiteit en inclusie, innovatieve bouwprojecten en hebben nauwe banden met universiteiten en hogescholen.

De kracht van een goede missie en visie
Een scherpe missie en visie geven richting. Ze helpen je als merk om keuzes te maken die consistent zijn en je helpen om in de toekomst relevant te blijven. Maar zo’n herpositionering is geen gemakkelijke taak. Het kost tijd, en het vraagt om ruimte om écht goed na te denken. Dit is geen project dat je even tussendoor doet. Het vraagt om een grondige herbezinning en dwingt je te kijken naar wat je echt toevoegt.
Toen we het herpositioneringstraject startten, hadden we geen kant-en-klare antwoorden. Cobouw bestaat al meer dan 170 jaar, maar dat betekent niet dat we precies wisten waar we voor stonden in de toekomst. We hebben daarom samengewerkt met het bureau Onze Kapel. Ik geef eerlijk toe, dit proces was niet altijd makkelijk. Als iemand die al jarenlang voor Cobouw werkt, dacht ik: “Ik weet wel wat ons merk is.” Maar dat bleek niet altijd zo te zijn. Tijdens de sessies merkten mijn collega’s en ik dat we soms niet op dezelfde lijn zaten, en dat we verschillende interpretaties hadden van wat we wilden uitstralen. Uiteindelijk zijn we juist door die wrijving tot een heel goed eindresultaat gekomen. Regelmatig krijgen de hoofdredacteur en ik vanuit ons netwerk terug dat zij de verandering in zowel de onderwerpen als de schrijfstijl van Cobouw duidelijk herkennen.

Advies voor B2B-marketeers: Neem de tijd en maak keuzes
Wat betekent dit voor B2B-marketeers? Mijn advies is simpel: neem de tijd en ruimte om echt na te denken over je missie en visie. Het is niet iets dat je zomaar even doet. Dit proces vraagt om geduld, om gesprekken, en zelfs om wat wrijving. Daar moet je je niet voor afsluiten. Hier zijn enkele tips op basis van mijn ervaringen:
- Werk vanuit de kernwaarden - Hoe sluit je merk aan bij de kernwaarden van je organisatie? Wat kun je toevoegen en wat maakt je merk uniek?
- Luister naar klanten en andere stakeholders - Betrek interne en externe stakeholders bij het traject om verschillende inzichten te verzamelen. Hiermee maakt je je missie en visie nog scherper en zorg je ervoor dat deze écht bij je organisatie past.
- Maak duidelijke keuzes - Focus op wat écht belangrijk is voor je klant en merk. Laat oude ideeën los als ze niet meer passen. Door scherpe keuzes te maken wordt het ook makkelijker om op te vallen in de markt.
- Werk samen met experts - Een frisse blik van buitenaf helpt enorm om scherp te stellen en levert ideeën en mogelijkheden op die je zelf wellicht over het hoofd had gezien.
- Heb geduld - Het ontwikkelen (of herijken) van een missie en een visie kost tijd. Het is geen project dat je even in een paar meetings afrond.
De weg naar een sterke missie en visie is geen snel proces, je moet er tijd en energie in investeren (en wellicht ook wat kosten maken). Maar wat mij betreft is het een goede en belangrijke investering voor de toekomst. Want met een solide fundament wordt het een stuk eenvoudiger om een sterk merk te bouwen. Een merk dat herkenbaar en onderscheidend is in de markt, ook in tijden van verandering.
Over de auteur
Vanuit haar rol als Senior Uitgever Bouw & Installatie schrijft Mieke graag over media, uitgeefstrategie, branding, salesmarketing, journalistiek, trends & ontwikkelingen, bouw en installatie.
Meer weten over onze advertentiemogelijkheden? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Ben je geïnteresseerd in de advertentiemogelijkheden voor jouw bedrijf? Bekijk de verschillende branches en titels of neem direct contact op met een accountmanager voor jouw branche(s). Je kunt ons ook telefonisch bereiken op ons algemene telefoonnummer: 088 584 0700.
