Case - AFAS bouwt thought leadership op in de bouwsector

Het bedrijf

Al 25 jaar biedt het familiebedrijf AFAS ERP-software voor tal van branches. Sinds zes jaar kan ook de bouwbranche gebruik maken van deze standaard ERP-oplossing. Marketingmanager New Business Madeleen van de Pol vertelt: “De bouwwereld kan nog mooie stappen zetten als het gaat om automatisering van bedrijfsprocessen. Vanuit AFAS zagen wij kansen op de Nederlandse markt om onze software daarvoor geschikt te maken”.

De uitdaging van AFAS

AFAS heeft als doelstelling om de naamsbekendheid te vergroten en thought leadership op te bouwen binnen de bouwsector. Het softwarebedrijf wil actief kennis delen en op die manier op het netvlies komen bij de primaire doelgroepen.

Madeleen van de Pol: “Het is voor ons belangrijk om waardevolle content te bieden en in te spelen op actuele topics in de bouw. Denk bijvoorbeeld aan artikelen rondom de WKB (Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen). Daarnaast laten wij graag onze klanten aan het woord die met onze ERP-oplossing werken. Die kunnen beter vertellen wat onze software ze oplevert dan dat wij dat kunnen doen".

Waarom VMN media?
Om haar doelstellingen te bereiken werkt AFAS al sinds de start samen met VMN media. Van de Pol: “Wij werken samen met Cobouw, één van de uitgaven van VMN media. Dit is hét vakblad voor de bouwwereld, met een kwalitatief netwerk en groot bereik onder beslissers in de bouw. Daarnaast hebben ze ook online een groot bereik via social media en e-mail nieuwsbrieven".

De oplossing

Om de doelstellingen te bereiken is er voor AFAS een multimediale campagne ontwikkeld. De gesponsorde artikelen met klantervaringen stonden centraal in deze campagne. Elk artikel dat op Cobouw werd gepubliceerd stuurde uiteindelijk door naar een AFAS-oplossing of een (te downloaden) bouwmagazine van AFAS. De artikelen werden aangejaagd met print, online ads en advertorials in nieuwsbrieven.

Multimediale campagne met print, online ads, content en events
Van de Pol vult aan: "Als AFAS zijn wij nauwelijks zichtbaar in printuitgaven, maar voor de bouwbranche hebben we een uitzondering gemaakt. Wij werken mee aan Cobouw themaspecials, waar we relevante content onder de aandacht brengen bij onze doelgroep".

Ook is de Cobouw Digitaliserings Award in het leven geroepen, waar AFAS als hoofdsponsor aan heeft meegewerkt. "Deze merkactivatie paste heel goed en heeft AFAS extra zichtbaar gemaakt onder onze primaire doelgroepen", aldus Van de Pol.

De resultaten

AFAS bereikt in samenwerking met VMN media mooie resultaten:

  • Zo werden de artikelen aandachtig gelezen met een gemiddelde leestijd van meer dan 3 minuten. En met een gemiddelde CTR van 1,0% werden er ook meer kwalitatieve websitebezoekers aangetrokken.
  • Voor de AFAS-webinars die voor de bouw werden georganiseerd kwamen de aanmeldingen onder andere via Cobouw binnen.
  • Het verbeteren van de naamsbekendheid en het opbouwen van thought leadership werd ten tijde van deze campagnes nog niet gemeten.

Van de Pol is zeer te spreken over de betrokkenheid en flexibiliteit van de accountmanager(s) van VMN media. “Ze bellen regelmatig op om te inventariseren naar onze behoeften, komen met innovatieve ideeën en zijn flexibel als het bijvoorbeeld gaat om het meedenken in oplossingen. Ons belang staat eigenlijk altijd bovenaan en dat waardeer ik enorm. Als wij als thought leader gezien willen worden, dan helpt Cobouw om onze autoriteit en reputatie binnen de bouw te vergroten. Ze bieden ons daarin het juiste podium.”

Meer weten over onze mogelijkheden? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Ben je geïnteresseerd in de advertentiemogelijkheden voor jouw bedrijf? Bekijk de verschillende branches en titels of neem direct contact op met een accountmanager voor jouw branche(s). Je kunt ons ook telefonisch bereiken op ons algemene telefoonnummer: 088 584 0700.

Bekijk alle branches en titels Vind accountmanager voor jouw branche