Zo verspreid je jouw content simpel, snel en succesvol via LinkedIn
Heb je sponsored content online laten plaatsen op één van de vaktitels van VMN media? Uiteraard wil je dat wereldkundig maken en LinkedIn is dan hét platform in de B2B-wereld. Hoe pak je dat goed aan, zonder al te veel gedoe? Lees dit artikel...
Zo werkt LinkedIn
Hoe gaat LinkedIn te werk? De simpele versie: het platform deelt jouw bericht na plaatsing onder een kleine groep volgers en test of jouw netwerk het bericht interessant vindt. Komen er reacties? Pas dan krijgen meer volgers jouw bericht te zien. Die eerste reacties zijn dus cruciaal. Hoe grijp je die?
Natuurlijk kunnen we hier vele tips geven over de perfecte aanpak (internet staat bomvol goeie tips - die soms ook elkaar tegenspreken) maar iedereen is druk, druk, druk. Ik kies zelf vaak daarom voor een aanpak die relatief makkelijk is en toch goed werkt.
Zo deel je het artikel
- Ga naar het online artikel dat je wilt delen
- Klik op de button Delen / LinkedIn
- Het artikel komt in de juiste opmaak naar voren
- Klik onder de afbeelding op 'Delen in een bijdrage'
- Het artikel verschijnt als voorbeeld op jouw LinkedIn-pagina
Nu nog een goeie tekst maken en klaar! Lees hieronder hoe je dat doet.
Zo schrijf je een LinkedIn-bericht
Het bericht staat klaar voor plaatsing - wat ga je schrijven?
- De eerste regel is essentieel om lezers het hele bericht te laten lezen en mag dus prikkelend, verrassend, enthousiast zijn. Je ziet boven de foto: 'Waar wilt u het over hebben?' Tik daar bijvoorbeeld:
Wat super! [Tag vaktitel] heeft een geweldig artikel over [Tag bedrijfsnaam] geplaatst: [plaats hier kop van het artikel]
Of: Start met de kop van het artikel of een opvallende quote en dan: Trots! Lees ons prachtige verhaal op [Tag vaktitel].
Altijd taggen! En taggen doe je zo: start met typen van een apenstaartje @, tik daarna de (bedrijfs)naam, LinkedIn doet diverse voorstellen, zoek de juiste naam en klik erop.
[maak een witregel]
- Korte samenvatting: Kopieer het intro van de website en plak het in jouw LinkedIn-bericht
[maak een witregel]
- Tag contactpersonen die hebben meegewerkt aan dit verhaal: Dank voor je medewerking... of dit kon niet zonder [tag de betreffende personen]
[maak een witregel]
- Voeg nog een paar #hashtags toe met #kernwoorden
Klaar! Plaatsen!
Kleine toegift:
Linkedin houdt niet van linkjes in een bericht, ze willen niet dat bezoekers naar een ander platform vertrekken via zo'n link. Tja, ik wil juist wél dat ze naar mijn artikel gaan en neem dus dat minpuntje voor lief, maar dan weet je ervan :-)
Het alternatief: deel de link niet, maak de tekst en plak de link als reactie onder jouw eigen bericht en meldt in het bericht: Zie link in reacties.
Wil je het perfect doen en je echt verdiepen in LinkedIn volg dan specialisten als LinkedIn-strateeg Wietske van Ierssel.
Enkele praktische voorbeelden
Bekijk hier op LinkedIn een goed voorbeeld van een klant van ons ...
Zo zien mijn plaatsingen er ongeveer uit:
De belangrijkste boodschap is: het is nooit klaar na een online plaatsing, ga met jouw artikel aan de slag, verspreid jouw content! Experimenteer wat of wel niet werkt! En dan nog: soms klikken er twee volgers op mijn post, soms vliegt het de wereld over.
Lees ook: Jouw content is geplaatst, en nu?
Succes!
Ik ben natuurlijk heel erg benieuwd of ik 'ons artikel' voorbij zie komen binnenkort. En ja, tag mij - en mijn collega's - gerust! Ik zet er een reactie onder en daar wordt LinkedIn weer blij van :-)
Auteur: Redactie Contentmarketing